Okej, nu är det dags att byta affärssystem, här är tre anledningar

Behov av ny process

En av de främsta anledningarna är nya processer inom företaget. Det är en vanlig fråga som diskuteras i ledningen för inköpet av ett affärssystem. Systemet har stor influens över processerna därav kan det användas som ett drivmedel för att kontrollera utformningen av processer. Om ett företag ser behovet av att omforma en process kan affärssystemet vara en stor nyckel i det arbetet.

Ett exempel i hur man kan se detta är när processerna är stela och tvingar ett ineffektivt beteende eftersom systemet tvingar användaren igenom denna mödosamma och onödiga process. Detta är vanligare i äldre affärssystem där användarvänligheten är lägre och flexibilitet saknas.

 

Skapande av ”sidebar systems”

När affärssystemet blir ineffektivt kan användare bli frustrerade och ”ge upp”. Användare överger systemet och formar ”sidebar systems”, d.v.s. system/plattformer som skall utföra en specifik process istället för affärssystemet.  Det är inte helt ovanligt att dessa ”sidebar systems” tar form i Excell dokument på någon individsdator eller någon form av post-it, som inte är särskilt standardiserade och kan vara svåra att sprida inom företaget. Men detta är inget konstigt utan mänskligt då det kan höja individens produktivitet.

I dessa fall är det viktigt att analysera vilken data som finns i systemet och vad som lämnas utanför. Desto fler databaser du hittar bland användare i dessa ”sidebar systems” desto mer lämpligt kan det vara att göra en investering i ditt nuvarande eller ett nytt affärssystem.

 

Teknologin

En del företag kan finna sig fast i äldre affärssystem och nya funktioner kan vara svårt att lägga till. Därmed kan det finnas problem med integrationsmöjligheter. Datan i det nuvarande systemet är fortfarande av stor vikt, men förflyttningen av denna kan vara ett problem. Moderna system har satsat mycket i integrering och migrering av data, därmed kan sådana problem undvikas.

Med ett äldre system kan frågor kring support och dess tillgänglighet vara aktuellt. Leverantören kanske inte existerar längre, eller har förändrats och kompetens inom det specifika systemet kan vara svårt att hitta och kan vara dyrt.

Comments are closed.